Skip links
coworkers looking at laptop

FEDBACK I FEEDFORWARD

“Lično, uvijek sam voljan da učim, iako ne volim uvijek da mi se drže lekcije.”

Winston Churchill

Jedna od osnovnih vještina lidera je davanje povratnih informacija (feedback). 

Povratne informacije daju ljudima vrijedne informacije o tome kako rade svoj posao, stepenu postizanja svojih ciljeva, šta rade kako treba i koji su nedostaci u učinku, a samim tim i šta bi trebali prestati da rade kako bi uskladili svoj učinak sa uspjehom.

Generalno, povratne informacije opadaju jer ih šefovi daju onima koji su im odgovorni. Međutim, evaluacije od 360° učinile su povratne informacije univerzalnim alatom jer osoba prima povratnu informaciju od svog šefa, podređenih i kolega.

Jedan od najvažnijih razloga zašto ljudi odbijaju da daju povratne informacije je taj što se moraju suočiti s drugim ljudima o svojim greškama i područjima za poboljšanje.

U stvari, Churchillova fraza daje naslutiti šta se dešava ljudima koji dobijaju povratnu informaciju, jer, generalno, niko ne voli da mu se govori o sopstvenim nedostacima, što izaziva raspravu o tome ko je u pravu.
Jedan od mogućih izlaza može biti izbjegavanje onih razgovora koji su svima neugodni.

Problemi sa povratnim informacijama

Ono što je zajedničko svim povratnim informacijama je da su orijentisani na prošlost.
Oni opisuju događaje koji se ne mogu ispraviti, zbog čega je povratna informacija pomalo frustrirajuća za ljude.
Uzmimo u obzir i to da onaj ko donese sud o odlukama donesenim u prošlosti, to čini znajući rezultat.

Bez obzira na to kako se povratne informacije dostavljaju, one se uvijek uzimaju lično, a to pomjera fokus sa problematike na odnos među ljudima. Kada se ljudi pitaju „kako ste se osjećali kada ste zadnji put dobili povratnu informaciju“, odgovor je obično… „nije dobro“, „napeto“, itd.

Ne kažemo da povratne informacije kao alat ne rade; samo kažemo da možda ne bi škodilo da dobijete alternativu za izbor.

Marshall Goldsmith nudi alternativu povratnoj informaciji, koju on naziva feedforward.
Stoga je možemo shvatiti kao hranu za budućnost, a ona predstavlja proces obrnut od povratnih informacija.

Kako se isporučuje feedforward

Metoda je jednostavna, osoba koja će primiti feedforward identifikuje ponašanje koje treba promijeniti.
Promjena ovakvog ponašanja učinila bi pozitivnu razliku za ove ljude, tako da se motivišu i imaju očekivanja u procesu.
Ovaj profesionalac traži od kolega, šefova ili podređenih – nasumično odabranih – prijedloge za bolji učinak u budućnosti.

Podnosilac zahtjeva sluša i prima na znanje sugestije.
Oni koji pružaju feedforward nikada se neće moći osvrnuti na prošlost. Osim toga, nije dozvoljeno komentarisati ideje drugih jer to nije cilj.
Naravno, prihvatanje sugestija će biti prerogativu svakog pojedinca.

Na kraju, primalac feedforwarda cijeni prijedloge i može prenijeti poruku sljedećoj osobi koja želi sudjelovati u vježbi.

Koja je razlika?

Kao što se može vidjeti, prva razlika je u tome što primalac može sam voditi feedforward; drugi je da druge osobe koje učestvuju mogu biti izabrane od strane aplikanta tako da će postojati implicitno odnos ličnog i profesionalnog povjerenja.

Osim toga, feedforward ne spada u tipične predrasude povratnih informacija, gdje se prošli događaji ekstrapoliraju na budućnost ili na druge planove koji nisu striktno dio procesa posmatranja.
Ovo je jedan od razloga zbog kojih se gubi autoritet prilikom davanja povratnih informacija.

Osnovna pretpostavka koja vodi dalje je da ne možete promijeniti prošlost, ali možete promijeniti budućnost! A ulaganje energije u dizajniranje budućnosti je uzbudljivo za svakoga, dok je razmatranje grešaka iz prošlosti frustrirajuće.
Stoga, feedforward ne dozvoljava ličnu kritiku.

Prakse daljeg pristupa jačaju samopouzdanje i samopoštovanje ljudi. Uče se da napore usmjere na postizanje pozitivnih rezultata, a ne na izbjegavanje negativnih. Dakle, ne troši se energija na uvjeravanje drugih da nisu u pravu.

Feedforward je lakše slušati, jer ljudi ne postaju defanzivni.
Manje je vjerovatno da će sami sebe uhvatiti da vode interne dijaloge.
Osjećaće se opuštenije i čak će vas dočekati sa osmjehom.
Ne postoji ništa na šta treba odgovoriti ili objasniti; energija je usmjerena na slušanje. To se dešava u okruženju poštovanja i ličnog uvažavanja.

Pitate se… Mogu li ja to učiniti?

Svako može pružiti feedforward; nepotrebno je dijagnosticirati problem od početka jer se fokusira samo na rješenja. Perspektiva feedforwarda nije perspektiva “superiornog”, već “saigrača”. Budući da je to slučaj, neće biti nepopravljivih presuda ili opravdanja za davanje.

Na primjer, formula za prosljeđivanje informacija može biti: „Nudim vam tri ideje koje ćete primijeniti od sada. Uzmite samo one koji za vas imaju smisla.
Hvala vam što ste mi dozvolili da dam ovaj doprinos”.

Ukratko, drugačija budućnost se ne može izgraditi ako se fokusiramo samo na greške koje ne želimo ponoviti.
Sada možete dodati još jedan alat povratnim informacijama i odabrati najprikladniji za svaku osobu i trenutak.

S obzirom na važnost kvaliteta komunikacije i stvaranja klime za svaku organizaciju, feedforward je alat koji doprinosi otvorenijim i konstruktivnijim razgovorima koji osobu stavljaju u centar vrijednosti.

Šta čekate da doživite svoje prvo iskustvo sa feedforwardom?
Učinite prvi korak i javite nam kako je prošlo!